štvrtok 4. septembra 2014

Moji obľúbení spisovatelia

Moji najdrahší knihomoli!

Vonku prší, hrmí, blýska sa, Temná strana Švédska čo momentálne čítam stojí za ...., tak som sa spontánne rozhodla, že vám niečo narýchlo napíšem, snáď to bude mať hlavu aj pätu :-) V tomto článku by som vám rada predstavila troch pánov, ktorých knihy mi v policiach zaberajú najviac miesta. Myslím, že väčšina z vás ich bude poznať, prípadne o nich minimálne aspoň niekde začula :-)


Prvým z nich je moja najväčšia láska - Stephen King, ktorý niekedy svoje diela vydáva pod pseudonymom Richard Bachman. Objavila som ho, keď som mala približne 12-13 rokov, čiže náš vzťah trvá už.... fúha teraz som to spočítala, zistila som, že som stará takže nejdem písať koľko rokov :-D Doteraz si pamätám, ako mi o ňom rozprávala jedna kočka a úplne ma namotala, takže keď som išla najbližšie do knižnice, namiesto klasických románov pre 13 ročné slečny som si požičala Podpaľačku. A bolo to. Láska ako z románu. Ovšem nie z Kingovho, keďže jeho diela sa pohybujú v rámci fantasy-scifi-horor-psycho. Najviac na ňom milujem jeho fantáziu. Veľakrát pri čítaní si pomyslím, že do kelu ako toto môže vôbec niekto vymyslieť??? Ďalej si na ňom cením, že sa v knihách neopakuje, a naozaj každá je jedinečná. Poznáte to, keď vás nadchne kniha od nového spisovateľa, tak si v ošiali nakúpite ďalšie a ďalšie a postupným čítaním zistíte, že v podstate stále píše o tom istom? Tá istá šablóna v každom románe. (Pre toto som prestala mať rada napríklad Joy Fieldingovú, ktorá síce píše geniálne, ale keď ju máte načítanú zistíte, že v jej knihách platí rovnica, že ten, čo sa javí ako najväčší dobrák je na konci najväčší hajzel) Tak toto u Kinga nehrozí. Naozaj, každé jeho dielo je jedinečné. Dokonca je taký macher, že niekedy keď píše knihu, nejakým malinkým alebo väčším detailom, odkáže na dej vo svojich predchádzajúcich knihách. Je to skrátka borec. Fascinuje ma aj jeho osobný príbeh. Od pracovníka v práčovni k jednému z komerčne najúspešnejších spisovateľov súčasnosti. Wau, dúfam, že ja sa raz dosiahnem métu od dispečerky k spisovateľke :-D Svoj osobný príbeh popísal v memoároch O psaní, ktoré som raz mala požičané z knižnice, potom som si túto knihu chcela kúpiť, ale zistila som, že je nezohnateľná :-( Prosím, ak niekomu zavadzia doma v poličke dajte mi vedieť. Stručne a výstižne - King je skrátka pre mňa ten najväčší KING na spisovateľskom nebi, a v kútiku duše stále dúfam, že raz príde na Slovensko a podpíše mi knihu :-)



Druhým pánom na holenie je Nór Jo Nesbo. Neverím, že by niekto z vás nepoznal Nesba, prípadne jeho najznámejšiu postavu Harryho Holle. K nemu som sa dopátrala za jedného nudného popoludia, keď som pátrala na martinus.sk po nejakých knihách. Už asi 854-krát na mňa vyskočila reklama na knihu Snehuliak. Ževraj bestseller, paráda, fajne čítanie atď. Nekupujem bestsellery lebo väčšinou po ich prečítaní nechápem, ako sa k takýmto nálepkám mohli dostať, ale neviem čo to vtedy do mňa vošlo (asi ženská intuícia alebo čo) a Snehuliaka som si objednala, prečítala za dva dni a už to bolo. Harryho som si okamžite zamilovala, Nesba tiež a nová závislosť bola na svete. Jedna nesbovka, druhá, tretia a už to išlo :-D Inak veľmi sa teším aj na filmové spracovanie Snehuliaka, neviem sa dočkať, kto bude hrať Harryho. Niekde som čítala, že DiCaprio, ale či to je pravda neviem.


Ako tretieho som vám chcela pôvodne predstaviť Khaleda Hosseiniho, ale on nezaberá veľa miesta v mojej knižnici, keďže mu vyšli len tri knihy, takže poznámka z úvodu článku by sa na neho nehodila. A aby som sa ukázala ako patriotka, čo číta aj slovenských autorov (nie je ich veľa, dokonca neviem či tento nie je jediný :-)) predstavím vám ešte Jozefa Banáša. Viem, že veľa ľuďom jeho štýl nesedí, nadávajú na neho, ale mňa baví. Páčia sa mi jeho politické knihy Sezóna potkanov a Zóna nadšenia - výborne tu popisuje život v bývalom režime a jeho zmenu, charaktery ľudí, ktorí boli pri moci a musím povedať, že hoci som politiku
študovala 5 rokov, až prečítanie Zóny nadšenia mi niektoré veci ozrejmilo. Ďalej sa mi páčili aj knihy kde rýpe do katolíckej cirkvi - Kód 9 a Kód 1. Kód 1 bol síce pre mňa trocha slabší, ale stále fajn čítanie, a myslím, že právom si zaslúži ocenenie "slovenský Dan Brown". Navyše pán Banáš je aj veľmi vzdelaný a inteligentný človek, o čom som sa osobne presvedčila na jeho besede. Keď sa do neho začali obúvať ortodoxní katolíci - to ste mali vidieť :-D

Takže toľko o mojom "knižnom" vkuse. Na záver vám ponúkam aj exkluzívny pohľad do mojej knižnice, kde má King samostatnú poličku, a Nesbo sa delí s Banášom a TWD komiksami :-) Samozrejme mám rada oveľa viac kníh a spisovateľov, ale títo sú moji naj. A kto sú vaši favoriti? Kľudne mi ich vychváľte do komentov, budem len rada. Majte krásny večer :-*



7 komentárov:

  1. tiež plánujem článok s obľúbenými autormi :)
    S Kingom sme si zatiaľ nesadli i keď Joyland sa mi páčil, teraz som si požičal z knižnice Duma Key tak som zvedavý :) a Nesbo je top

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeeej super tesim sa na tvojich oblubenych :-) Inak podla mna,co sa kinga tyka, nezacinas z dobreho konca - Joyland nie je typicka kingovka a duma key je... lepsia ale ma asi milion stran ale z toho prva polovica ma nebavila lebo sa tam nic nedialo a dej sa rozbehol az v druhej polovici. Som zvedava na tvoj nazor az budes hotovy s citanim :-) Ale King ma aj lepsie knihy ;-)

      Odstrániť
    2. Joyland bola práve moja tretia kniha od Kinga , prvá bola Carrie , celkom fajn no nič čo by ma dostalo na kolená, potom 22.11.1963 , do polky som to zvládol , potom som na na to vykašľal, a potom Joyland ... už som chcel že KIngove knihy nebudem čítať , no dám mu ešte šancu

      Odstrániť
  2. Od Kinga som čítala iba jednu knihu, od ďalších autorov nič. Takýto žáner veľmi nevyhľadávam, ale aspoň ku Kingovej knihe Tretie oko môžem povedať, že bola fakt dobrá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Aaach, King a Nesbo jsou také mé velké srdcovky! Ještě jsem od nich nečetla knihu, která by nebyla dobrá :) Máš to tu moc pěkné, přeji hodně štěstí s blogováním! Určitě to tu ještě navštívím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jeeej dakujem pekne :-* a kludne sa hocikedy zastav :-)

      Odstrániť