piatok 17. októbra 2014

Čítanie klasiky: Jeden deň Ivana Danisoviča

Ahojteee :-)

Tak sa hlásim vám aj Ivcce, že čítanie klasiky je za mnou. Nemyslela som, že to poviem ale - konečne. Takže skôr než recenziu berte prosím tento článok ako vykecávačku :-)



Jeden deň Ivana Danisoviča patrí podľa mnohých čitateľov, ale aj literárnych vedcov medzi klenoty svetovej tvorby. A ktože som ja, aby som si trúfla hodnotiť klasiku? Práve z tohoto dôvodu na mojom blogu nenájdete žiadneho Shakespeara, Austenovú a im podobných, pretože na hodnotenie takýchto diel si netrúfam.

Každopádne Ivccin projekt bol super, akurát, že ja som si vybrala knihu  pre mňa nevhodnú, do ktorej čítania som sa musela nútiť, ktorej dej sa ťahal ako žuvačka na podrážke tenisky, a kde mi jej 140 strán pripadalo ako 500. Ale je to klasika - takže áno - hlavným prínosom a významom tohoto diela je, že Solženicyn ako prvý vôbec popísal zverstvá stalinizmu a zobrazil gulagy v celej ich "kráse". Ono to máte podobné ako keď Styron napísal Sofiinu voľbu - tá sa mi nepáčila tiež, ale - Amíci vďaka nej zistili, o čom vlastne bola druhá svetová vojna. Druhým významným faktom, čo sa tejto knihy týka je, že autor si toto všetko prežil na vlastnej koži. Solženicyna zatkli ešte v roku 1945, za to, že v liste adresovanom svojmu priateľovi kritizoval Stalina. A za túto protištátnu činnosť strávil v gulagu dva roky.

Mnohí si určite pomyslíte, že veď čo bolo to bolo, obdobie gulagov je konečne za nami. Prd makový. Teda v prípade, že by ste sa rozhodli veriť Severokórejčanom - tak áno máte pravdu - žiadne pracovné tábory dnes neexistujú :-) Je smutné, že aj súčasnej modernej spoločnosti existujú ľudia, ako boli kedysi Stalin. Že aj v súčasnosti sú nielen ľudia, niekedy dokonca aj celé rodiny uväznené v pracovných táboroch. Gulagy boli fajn v tom, že ste dostali napr. 10 rokov nútených prác, avšak mnohí ľudia sú ešte aj dnes nútení stráviť v pracovných táboroch, nie 10 ani 20 rokov, ale celý svoj život. Smutné :-(

Napriek tomuto ponurému článku dúfam, že budete mať príjemný víkend :-*

7 komentárov:

  1. Uhm, tak ja v rámci projektu idem komédie od Shakespeara, romantické čajové dýchanky od Austen a maximálne trápne pritvrdím príšerkou od Frankensteina, a ty vytiahneš hneď najťažší kaliber ... že ruský gulag?? Sa teraz môžem ísť zahrabať :)) Dobrá poznámka o severokórejcoch a super recenzia! Klasika sa naozaj hodnotí ťažko.. ale dúfam, že ešte po nejakej siahneš :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem :-) Jasne ze siahnem - Ranajky u Tiffanyho predsa ;-) Myslim ze sa do nej pustim hned dnes :-)

      Odstrániť
    2. No joo, Tiffka! Hele a dáš si k čítaniu aj tie krásne rukavičky nad lakte, natreš pusu červeným rúžom a zapáliš cigateru?? No dobre, tú cigaretu ti odpustím :)

      Odstrániť
    3. Ano ano uplny Audrey styl :-D Cigaretu si dam ku kave :-)))

      Odstrániť
    4. :)) A nezabudni šálku s kávou držať štýlovo - malíček vyvrátený do nebies. Ale nie že si vypichneš oči :))

      Odstrániť
  2. Pěkný článek! Na Jeden den Ivana Děnisoviče se také chystám :) Snad se mi bude číst lépe.

    OdpovedaťOdstrániť