štvrtok 23. októbra 2014

George R.R. Martin - Pieseň ľadu a ohňa. Časť prvá - Hra o tróny

Moji najdrahší knihomoli!

Moja osobná sekretárka :-D mi pripomenula, že som zabudla zrecenzovať Hru o tróny. Ach ako som len mohla na ňu zabudnúť. Takže bez veľkých rečí a dlhých úvodov poďme na to :-)



George R.R. Martin vo svojom diele vytvoril celkom nový svet. Svet, kde v minulosti záhadná udalosť rozvrátila kolobeh ročných období. Leto tu trvá niekoľko rokov a zima sa môže natiahnuť aj na celý ľudský život. Kráľ Robert vládne zo železného tróna krajine siedmich kráľovstiev. Jedného dňa však jeho pobočník (druhý najvyšší v kráľovstve) zomrie. Robert neváha a vydáva sa na sever za svojím priateľom a pánom Zimovresu Eddardom Starkom, aby prevzal túto funkciu a pomohol mu s udržaním moci. A hoci Eddard niekde vo svojom vnútri tuší, že to nie je práve najlepší nápad, z úcty ku kráľovi a ich dávnemu priateľstvu túto ponuku prijme. Čoskoro zisťuje, z ktorej strany kráľovi hrozí najväčšie nebezpečenstvo. Nie sú ním divosi, žijúci ďaleko za severnou hranicou kráľovstva, ktorí sa po stáročiach začali zjednocovať. Nie je ním ani mladá princezná z "dračieho" rodu ukrývajúca sa na druhom brehu Úzkeho mora, lebo veď draci pred niekoľkými stáročiami vyhynuli (alebo nie?). Dokonca ním možno nie sú ani tajomné bytosti prebývajúce v Prekliatom lese. Aj tu totiž platí, že tých najhorších nepriateľov si kráľ chová na svojich prsiach, priamo v kráľovskom paláci.


Čo nové napísať o knihe, ktorá bola miliónkrát čítaná, recenzovaná a chválená? Že okrem skvelého obsahu má aj nádherný obal a bude ozdobou každej knižnice? Napríklad :-) Keby mám teraz na hlave klobúk tak ho pred autorom "smeknem", lebo to, čo dokázal on, dokáže vskutku iba málokto. Vo svojej mysli vytvoril celkom nový svet, ktorý je D-O-K-O-N-A-L-Ý a vycibrený aj do tých najmenších detailov. Máme tu kráľov, princezné, lordov, dámy, rytierov, trpaslíka, čarodejníkov, pravlky, trojokého havrana aj tajomné bytosti z iného sveta. Čo ešte viac dobrá fantasy potrebuje? Možno si poviete, že by mohla mať aj nejaký dej. V tom prípade nám Martin ponúka mimoriadne nadčasové veci ako: boj o moc, lásku, nenávisť, vraždy, politické manévre, krviprelievanie, nespravodlivosť, intrigy, a sex. Treba však povedať, že dejová línia je oveľa zložitejšia, než tá, čo som načrtla v úvode. Áno autor nám ponúka aj veľmi veľmi veľmi širokú plejádu postáv. Každá kapitola rozpráva o osude inej postavy. Či v tom budete mať hokej? Áno budete :-) Aspoň zo začiatku, dokiaľ sa v Siedmich kráľovstvách udomácnite a získate prehľad kto je kto. Dobrá rada: žiadnu z postáv si neobľubujte :-)

Určite viacerým z vás neuniklo, že podľa tejto knihy natáča HBO už piaty rok seriál, o ktorého kvalite niet pochýb. Ja osobne som najskôr videla seriál a až potom si prečítala knihu. To malo jeden pozitívny a jeden negatívny následok. Pozitívnym bolo, že až z knihy mi začali byť niektoré veci jasné a niektoré skutočnosti objasnenejšie. Negatívom bolo, že nakoľko prvá časť knihy v podstate kopíruje prvú sériu seriálu, nedostavil sa u mňa žiadny WAU efekt v kľúčových scénach, pretože som už dopredu vedela, čo bude nasledovať. Pozitívom bolo aj to, že pri čítaní som si dokázala "vizualizovať" postavy, čo mi uľahčovalo orientovanie sa v deji a čítanie celkovo.

Na záver by som sa vyjadrila k toľko kritizovanému slovenskému prekladu. Áno viem, že mnohí ste boli smutní, že Zimohrad je Zimovres, zlovlk je pravlk atď... Myslím že tieto veci sú vecou zvyku a máme ich v hlave podvedome uložené z českého znenia seriálu. Mňa v knihe vytáčalo iba jediné slovo - zmok. Čo do kelu je zmok a prečo tak vraveli Tyrionovi? Inak som v celej knihe nenašla jedinú chybičku - pravopisnú, štylistickú, gramatickú.. akúkoľvek. Ďakujeme pani prekladateľky :-) Stále tu je však možnosť kúpiť si knihu v českom vydaní (kecám ľudia  nerobte to, prvýkrát máme krajší obal knihy ako Česi :-)) alebo si vycibriť angličtinu a čítať v origináli.

Majte krásny večer :-)

2 komentáre:

  1. Hm, som videla prvý diel prvej série... mne nevadí krv, násilie a praskanie kostí, ale sexuálne násilie, to neznesiem, takže som sa neodhodlala pozerať ďalšie časti, vraj sa burtalita len zvyšuje :( Nevadilo ti to tam, alebo som len ja na to precitlivelá?

    Pravlk je pekné, zlovlk také viac do rozprávky o Červenej čiapočke :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si vobec nemyslim ze sa brutalita v seriali zvysuje, podla mna je brutalny stale rovnako :-)

      Odstrániť