streda 29. októbra 2014

James Dashner: Labyrint - útek

Moji najdrahší knihomoli :-)


Bola som presvedčená, že po mojom sklamaní z poslednej dystopie, ktorú som čítala už viac po tomto žánri nesiahnem. A nedodržala som to! Nemôžem za to ja - to vôbec nie. Je to vina ostatných blogerov, ktorí Labyrint tak vychválili, že som mu nakoniec neodolala. Dnes krátko po dočítaní (dva dni po doručení) knihy týmto blogerom - namotávačom veľmi pekne ďakujem :-)
O čo ide? Hlavný hrdina Thomas sa jedného dňa preberie v podzemnom výťahu. Je zmätený. Nevie kde sa nachádza, čo je za deň, čo robil včera - skrátka si nespomína na nič zo svojej minulosti. Jediné čo vie, je jeho vlastné meno. Keď ho výťah konečne vyvezie na zemský povrch, ocitne sa na celkom neznámom mieste, kde ho víta približne 50 mladíkov. Postupne sa s týmto novým miestom aj systémom v ňom oboznamuje. Zisťuje, že jeho obyvatelia ho volajú Plac, a že ho obkolesuje záhadný labyrint, ktorého steny sa nielenže nestále menia - tým pádom sa jeho zmapovanie stáva nemožným - ale navyše ho obývajú prazvláštne nebezpečné tvory. Kto týchto chlapcov do labyrintu poslal? Existuje cesta von? A prečo má Thomas pocit, že mu to je všetko známe...Ako keby v labyrinte nebol po prvý raz?


Väčšine recenzentov kniha pripomínala Hry o život. Mne sa však viac ponášala na jeden starý horor, ktorý sa volal Kocka (http://www.csfd.cz/film/33285-kostka/) Kniha vyšla v češtine, pokiaľ mi je známe slovenský preklad sa zatiaľ nechystá. Vzhľadom na to, že nedávno prišiel do kín aj film rozhodlo sa vydavateľstvo ku klasickej obálke pribaliť aj obálku filmovú. Mne sa však viac páči tá klasická čierna. Niekomu by mohlo vadiť, že kniha vyšla v paperbackovej forme, mne ale paperbacky nevadia - sú malé, ľahké a zmestia sa do každej kabelky :-) Čo sa týka deja, počítajte s tým, že sa rozbehne na strane číslo 1 a zastaví sa až na 355. Autor s čitateľom rozohráva hru, počas ktorej ho neustále drží v napätí a núti prevracať stránku za stránkou, až pokiaľ nie je na konci. Hluché miesta? Vata? Opisy? Zabudnite. Dokonca aj bojové scény, ktoré mňa osobne v takýchto knihách väčšinou nudia, boli napísané veľmi pútavo. Jediná vec, čo ma na knihe rušila, bol slang placerov, ale približne v polovici som si zvykla. Z hlavného hrdinu som spočiatku mala pocit, že je to taký ten nemastno-neslaný typ, ale postupne si aj on získal moje sympatie. Pútavosť celého príbehu tkvie predovšetkým v tom, že po celú dobu neviete čo sa vlastne stalo. Kto postavil labyrint? (Moj tip nevyšiel, ale vy možno uhádnete) Odkiaľ sa berú rmuti? (to sú tie nebezpečné bytosti žijúce v labyrinte) Kto to tu celé riadi? Za čo sú tu chlapci uväznení? O čo do kelu v tejto knihe ide? :-D Odpovede prichádzajú postupne v priebehu knihy, no najviac ich je samozrejme, že v samom závere, ktorý príjemne navnadí na ďalšiu časť.

Labyrint určite odporúčam fanúšikom YA literatúry, dystopie a sci-fi. Ak máte radi Hunger Games a spol., určite si zamilujete aj chalanov z labyrintu :-)

Pekný večer :-)

3 komentáre:

  1. Ahoj Petinko, dovolila jsem si Tě nominovat do jednoho zajímavého tagu u mě na blogu :) Budu moc ráda, když se také zúčastníš.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Bola som v kine na film a ten bol peckový, len teraz mám problém s knihou, lebo sa mi ju vôbec nechceš čítať. Asi počkám, kým vyjdu všetky film a knihy si prečítam až potom.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som film este nevidela, ale velmi velmi sa nan tesim (cakam az bude v nejakej normalnej verzii na nete :-)) Inak kocka to sa este nacakas dokial vyjdu vsetky filmy :-)

      Odstrániť