utorok 13. januára 2015

Nathan Filer - Šok z pádu (... o knihe ktorá ma vyšťavila...)



"Jej brat je chorý, trpí ochorením, ktoré má podobu a zvuk hada. Plazí sa pomedzi vetvy nášho rodinného stromu, nášho rodokmeňa. Určite jej to zlomilo srdce, keď sa dozvedela, že ja idem v jeho šľapajach."

Moji najdrahší knihomoli!

Neviem ako vy, ale ja milujem, keď je v knihe cítiť, že spisovateľ sa rozumie odboru, o ktorom píše. Dáva to knihe špeciálny punc uveriteľnosti a odbornosti. Mám rada trilery z lekárskeho prostredia, písané lekármi, z advokátskeho prostredia, ktoré písali právnici (to mi pripomína, že si musím nájsť konečne čas aj na Grishama) a tak ďalej. O tom, že by ošetrovateľ z psychiatrickej kliniky písal o človeku s duševnou chorobou som nepočula ešte nikdy... Až doteraz.


"Porozprávam vám, čo sa stalo lebo to bude vhodný spôsob, ako vám predstaviť svojho brata. Volá sa Simon. Myslím, že ho budete mať radi. Ja ho naozaj mám rád. O niekoľko strán ďalej už bude mŕtvy. A potom už nikdy nebol taký ako predtým."

Na knihu som natrafila úplnou náhodou, keď mi v kníhkupectve padla do oka je prenádherná obálka. Palec hore pre vydavateľstvo Tatran za to, že vydáva knihy nielen krásne obsahom, ale aj obalom :-) Anotácia znela fajn, tak ma napadlo, že by nebolo od veci prečítať si zase po čase aj niečo náročnejšie.

O čo ide? Rozprávačom príbehu je Matthew. Práve je na rodinnej dovolenke spolu s rodičmi a bratom Simonom. Ten však jedného dňa náhle utrpí úraz a zomrie. Tento fakt ovplyvní všetkých členov rodiny o to viac, že práve Simon bol akýmsi "spojítkom" medzi jej členmi a rodinným slniečkom. Simon však neodišiel nadobro. Matthewa neopustil ani po smrti - zavŕtal sa do jeho hlavy v momente keď u neho naplno prepukla schizofrénia.

Na moje veľké prekvapenie, sa napriek ťažkej téme kniha číta pomerne ľahko. Matthewove zápisky sú kvôli jeho chorobe často chaotické, veľakrát odbieha od jednej rozrozprávanej veci k druhej, ale práve tento jedinečný štýl pridáva knihe na autentickosti a uveriteľnosti. Ja som ju zvládla za dva dni, ale ďalšie tri som strávila rozmýšľaním nad ňou. A nad sebou. Čo vlastne viem o duševných chorobách? Nič. Skúšala som si niekedy predstaviť, čo cítia ľudia, ktorí majú tú smolu a okolie ich radí do kategórie blázon? Nie.

"Ak si ľudia myslia, že ste CVOK, tak môžete robiť čokoľvek, môžete si myslieť čokoľvek, vždy budete mať na všetkom pečiatku CVOK."

Pomocou tejto knihy dostane čitateľ možnosť nazrieť do hlavy psychicky chorého chlapca, za ktorým prichádza jeho mŕtvy brat. Len tak. Chce sa s ním hrať. Matthewovymi očami sledujeme aj vzťahy v rodine. Ako ich choroba ovplyvňuje. Zbližuje a rozhádava zároveň. Aký veľký musí byť žiaľ matky, ktorej jedného syna vzala smrť a vzápätí druhého ťažká choroba? A ako tieto chvíle prežíva otec rodiny, ktorý je chlap, musí byť stále ten najsilnejší, ale niekedy sa to skrátka nedá? Ešteže je tu chlapcova babička, ktorá sa zjaví vždy v správny čas, a častokrát je Mattovi väčšou oporou než rodičia.

Ak sa rozhodnete do tejto knihy pustiť, pripravte sa na to, že vás najskôr chytí a nepustí. Možno sa v nej miestami budete strácať, ale taký už Matt je. On sám sa často stráca vo svojom vlastnom svete, kde sa prelína minulosť s prítomnosťou. Vo svete ktorý nerozlišuje aký je deň a ktorý je plný výčitiek z minulosti. Po prečítaní knihy zistíte, že vás emocionálne vyžmýkala. Na druhej strane naozaj stojí za to. Prichádza totiž s námetom, ktorý je aj v dnešnej liberálnej spoločnosti stále tak trocha tabu. Napriek ťažkej téme autor píše ľahko, citlivo, bez preháňania, zbytočného pátosu, umelej snahy zaujať, či vyvolať senzáciu. 

Záverom ešte spomeniem, že kniha bola ocenená prestížnou cenou COSTA BOOK AWARD ako najlepšia kniha roku 2013.

2 komentáre:

  1. Ufff.... tak vedela som, že toto bude trošku záber na city, ale ten námet mi príde naozaj dosť ťažký. Určte to chce tú správnu chvíľu na takéto knihy... uf uf.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano mas pravdu, esteze som si ju nevzala vtedy na tu chatu :-)

      Odstrániť